Wednesday, October 7, 2009

HUKUM

kdg2 aku malu nk tgk wajah aku kt cermin...eemmmm mgkin aku telalu merendah diri ble lihat wajah sendiri tp org akan ckp aku ni autisme ble aku berpelakuan sebegitu entah lah tp yg pastinye mmg aku xske tgk muka aku kt cermin tu...rendah diri...malu...terasa diri ini terlalu kecil...hina

sbb tu aku hairan ble ade manusia yg sewenang2nya meminggirkan, membenci, memboikot etc
seseorg tanpa sebab...

sempurna sgt kah kte ni
cantik sgt ke kte nie
lengkap sgt ke kte nie

btul ke org yg di sekeliling kite sanggup suke bersama
menangis bersama kte atau
apekah itu hanya omongan saje
atau lebih tepat mengambil kesempatan atas diri kite

kite terlalu suke..gembira..bahagia
sehinggakan kite alpa terleka terlena
untuk muhasabah diri ini

pernahkah kte bertanye pd diri kte

mengapa diorg berkwn ngn aku
mengapa diorg ske berada di sisi aku
mengapa diorg ikut ckp aku
mengapa diorg meng 'iya' kan saje kate2 ku
mengapa tiap2 janji itu manis2 belaka
mengapa diorg selalu memuji2 aku
mengapa diorg ske menolong aku

allah telah janjikan pd setiap manusia itu berpasang2an
manusia yg baik utk yg baik
jad same2 lah kte merenung sejenak
setinggi mane sebenarnya darjat kte di sisi allah hinggakan
kite terlalu cepat untuk menghukum pd org lain tanpa alasan2 yg kukuh
allah juga telah memperingatkan kite bahawa satu perkara yg dibolehkan atau halal tp amat dibencinya adelah "cerai"
dari peringatan tersebut kte blh la amik satu pengajaran panduan untuk kte praktikkan dlm kehidupan kte seharian..byk petunjuk yg blh kte amik dr peringatan itu.

pandailah2 kte berdiplomasi jika ade sebarang mslh antara kite
cuba selesaikan seberapa blh yg mgkin
umpama tarik rambut dlm tepung
rambut jgn putus
tepung jgn berselerak

4 comments:

  1. jaa..selame ni aku pn xsuke gak tgok muke aku sndri kt cermin..kt foto..sbb aku buruk..huuuu..huuu..aku sedar..

    ReplyDelete
  2. sebenarnya leh tgk tp jgn benda tu jad amalan atau terlalu kerap sgt...

    ReplyDelete
  3. Hoi..klu maa lah.Tak tengok cermin 1 ari tak sah.Tau tak lawa mana tapi wajib dah!Satu kemestian.

    ReplyDelete
  4. jangan anda berasa begitu kerana sesungguhnya Allah tetap bersama anda

    ReplyDelete